Intrarea în insolvență a societății de asigurarea la care am încheiat o poliță de asigurare, facultativă sau obligatorie, nu conduce la pierderea dreptului de a încasa despăgubirile cuvenite în cazul producerii riscului asigurat.
În astfel de cazuri, obligația asigurătorului aflat în insolvență de a plăti despăgubirile cuvenite creditorilor de asigurări este preluată de FGA. Procedura de plată gestionată de FGA este una administrativă, necontencioasă și se desfășoară în integralitate în fața acestei instituții.
Persoană care pretinde un drept de creanță împotriva asigurătorului aflat în insolvență trebuie să formuleze o cerere de plată motivată, adresată FGA, în termen de cel mult 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii de insolvență sau de la data nașterii dreptului său de creanță, atunci când acesta s-a născut ulterior, sub sancțiunea decăderii din drept.
Cererea de plată trebuie să conțină cel puțin următoarele informații:
- datele de identificare și de contact ale solicitantului și, dacă este cazul, ale mandatarului său;
- cuantumul sumei solicitate;
- datele de identificare ale contractului de asigurare și, dacă este cazul, ale dosarului de daună deschis de asigurător;
- modalitatea în care dorește să se efectueze plata.
Cererea de plată se formulează în scris, în limba română, și se comunică către FGA direct, la sediu sau prin poștă, prin poșta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului, cu anexarea înscrisurilor justificative, în copie legalizată, din care să rezulte cu exactitate cuantumul sumelor solicitate.
În urma analizării cererii de plată, FGA va emite o decizie de soluționare a cererii de plată. Creditorii care nu sunt mulțumiți de modul de soluționare a cererii se pot adresa instanței de judecată competente cu o contestație.
Ce mai trebuie să știm? Persoana care invocă un drept de creanță împotriva asigurătorului ca urmare a producerii unor riscuri acoperite între data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare, dar nu mai târziu de 90 de zile de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de insolvență (momentul încetării de drept a poliței de asigurare), poate solicita deschiderea dosarului de daună printr-o cerere adresată direct FGA.
Pentru daunele ce au fost deja avizate la asigurător înainte de data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei ASF de retragere a autorizației de funcționare, dar pentru care asigurătorul nu a deschis dosarul de daună, FGA procedează la deschiderea dosarului, la solicitarea scrisă a solicitantului comunicată la sediu sau prin poștă, prin poșta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului.