Autorizația de construire constituie actul final de autoritate al administrației publice locale pe baza căruia este permisă executarea lucrărilor de construcții.
Procedura de autorizare a executării lucrărilor de construcții începe odată cu depunerea cererii pentru emiterea certificatului de urbanism în scopul obținerii, ca act final, a autorizației de construire și cuprinde următoarele etape:
- emiterea certificatului de urbanism;
- emiterea punctului de vedere al autorității competente pentru protecția mediului pentru investițiile care nu se supun procedurilor de evaluare a impactului asupra mediului;
- notificarea de către solicitant a autorității administrației publice competente cu privire la menținerea solicitării de obținere, ca act final, a autorizației de construire, pentru investițiile la care autoritatea competentă pentru protecția mediului a stabilit necesitatea evaluării impactului asupra mediului și a emis îndrumarul conform legislației privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului;
- emiterea avizelor și acordurilor, precum și a actului administrativ al autorității pentru protecția mediului competente privind investițiile evaluate din punctul de vedere al impactului asupra mediului;
- elaborarea documentației tehnice necesare pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții, denumită documentație tehnică (D.T.);
- depunerea documentației pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții la autoritatea administrației publice competente;
- emiterea autorizației de construire.
Prin excepție, se pot emite autorizații de construire și fără documentații de amenajare a teritoriului și de urbanism aprobate, pentru lucrări de modificare, de reparare, de protejare, de restaurare și de conservare a clădirilor de orice fel, cu condiția menținerii aceleiași funcțiuni, a suprafeței construite la sol și a volumetriei acestora.
Autorizațiile de construire se emit, în cele mai multe dintre situații, de primarii unităților administrativ-teritoriale care au în aparatul de specialitate angajați – funcționari publici cu atribuții în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului și autorizării executării lucrărilor de construcții pentru lucrările care se execută pe teritoriul administrativ al acestora.
Autorizația de construire se emite în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentației constând în următoarele documente:
- certificatul de urbanism;
- dovada, în copie conformă cu originalul, a titlului asupra imobilului, teren și/sau construcții și, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi și extrasul de carte funciară de informare actualizat la zi, în cazul în care legea nu dispune altfel;
- documentația tehnică (D.T.);
- avizele și acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, punctul de vedere al autorității competente pentru protecția mediului și, după caz, actul administrativ al acesteia;
- dovada privind achitarea taxelor aferente certificatului de urbanism și a autorizației de construire.
Ce mai trebuie să știm? Autoritatea emitentă a autorizației de construire stabilește o perioadă de valabilitate de cel mult 24 de luni de la data emiterii, interval în care solicitantul are dreptul să înceapă lucrările. Prelungirea valabilității autorizației este posibilă o singură dată și doar pentru o perioadă ce nu poate depăși 24 de luni.