Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local, una din cele mai importante atribuții fiind verificarea legalității actelor administrative ale consiliului județean, ale consiliului local și ale primarului, respectiv atacarea acestora în fața instanței de contencios administrativ dacă le consideră nelegale.
Totodată, prevederile legale instituie și alte atribuții în sarcina prefectului, cum ar fi:
- analizează modul de îndeplinire în județ, respectiv în municipiul București a obiectivelor cuprinse în programul de guvernare și informează Guvernul, prin intermediul ministerului care coordonează instituția prefectului, cu privire la stadiul realizării acestora;
- verifică modul în care serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale își îndeplinesc atribuțiile de monitorizare și de control în domeniul în care activează;
- avizează proiectele bugetelor și situațiile financiare privind execuția bugetară ale serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe ale administrației publice centrale din subordinea Guvernului și le transmite conducătorului instituției ierarhic superioare serviciului public deconcentrat;
- sprijină, la cerere, în limita competenței, autoritățile administrației publice locale pentru evidențierea priorităților de dezvoltare economică teritorială;
- asigură desfășurarea în bune condiții a activității serviciilor publice comunitare pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple, respectiv regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor, precum și a activității de eliberare a apostilei pentru actele oficiale administrative.
Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin, prefectul emite acte administrative cu caracter individual sau normativ, numite ordine.
Subprefectul este subordonat prefectului și este înlocuitorul de drept al acestuia. Astfel, prefectul poate să delege subprefectului, prin ordin, o parte din atribuțiile sale.
Ce mai trebuie să știm? Între prefecți, pe de o parte, consiliile locale și primari, precum și consiliile județene și președinții consiliilor județene, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare, ci de colaborare.